فیلم نوشت فیلم نوشت

مهدی فرقانی

مقالات(25)

یادداشتی بر یک تغییر پنهان
یادداشتی بر یک تغییر پنهان

یادداشتی بر یک تغییر پنهان

تا چند روز دیگر سی و ششمین جشنواره فجر کار خود را رسما آغاز خواهد کرد. جشنواره ای که بی شک مهمترین اتفاق هنری کشور است. سی و شش سال سابقه برای جشنواره ای سینمایی زمان کمی نیست. آن هم وقتی در کشوری مانند ایران، که سینما برای مردمش جایگاه مهمی دارد. سی و شش سالگی در عمر آدمی آغاز میانسالی است.
فیلمی با بوی تند سیگار ; یادداشتی بر فیلم امیر
فیلمی با بوی تند سیگار ; یادداشتی بر فیلم امیر

فیلمی با بوی تند سیگار ; یادداشتی بر فیلم امیر

مجموعه تصمیمات اصلاحی که مدیران اجرایی جشنواره فجر در سی و ششمین دوره این جشنواره اتخاذ نمودند عملا باعث حذف بسیاری از جنبه های جشنواره شده است. درک دقیق مبنای اصلی این تصمیمات و چرایی آنها، نیاز به اطلاعاتی جامع از اهداف مدیران فرهنگی کشور برای آینده این جشنواره دارد.
یادداشتی بر فیلم ماهورا
یادداشتی بر فیلم ماهورا

یادداشتی بر فیلم ماهورا

وقتی عنوان «اثر راه یافته به جشنواره فجر » بر فیلمی اطلاق میشود ناخودآگاه برای مخاطب توقعی دوچندان ایجاد میکند و وقتی قرار است همان فیلم را در زمان جشنواره و با تشریفات و تجملات خاصی که ضرورت برگزاری جشنواره ای با اعتبار جشنواره فجر می باشد، تماشا کنیم گویی قرار است مناسک و مراسم خاصی را به جا بیاوریم، اساسا فیلم دیدن در سالن سینما تداعی گر آیین های انسان های اولیه است. آیین هایی که برای رسیدن به مرحله ای بالاتر از کمال و آگاهی با مراسمات خاصی اجرا می شدند.
ابراهیم در آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام
ابراهیم در آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام

ابراهیم در آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام

ابراهیم حاتمی کیا ، دیروقتی است که خود را در آتش انداخته است، اما این آتش سرانجام با فیلم به وقت شام بر او به گلستان بدل شد. او بدون شک شایسته لقب استادی است. فیلمسازی که مهارت بی نظیری در خلق صحنه های با عظمت و اثرگذار دارد.
یادداشتی بر تنگه ابوقریب
یادداشتی بر تنگه ابوقریب

یادداشتی بر تنگه ابوقریب

سازمان هنری رسانه اوج، امسال در جشنواره سی و ششم دو اثر پرخرج و اثر گذار در حیطه انقلاب و دفاع مقدس را رونمایی کرد. فیلم تحسین بر انگیز «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و فیلم «تنگه ابو قریب» اثر بهرام توکلی. هر دو فیلم را از منظر تبلیغی و گفتمانی باید دو روی یک سکه و مکمل یکدیگر دانست.
در ستایش فرم ; یادداشتی بر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
در ستایش فرم ; یادداشتی بر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

در ستایش فرم ; یادداشتی بر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

فیلم اخیر هومن سیدی ، د رحین تماشای فیلم نظرتان را جلب خواهد کرد. اگر از آن دسته طرفداران سینمایید ، که می خواهید در دنیای فیلم غوطه ور شوید و جهان خارج را به فراموشی بسپارید، شاید این فیلم گزینه بدی نباشد. اما اگر از آن دسته تماشاگرانید، که در حین تماشای فیلم مدام ذهنتان به جهان خارج از سینما ، به زندگی به معنا و به خودتان می اندیشید، دست خالی از سینما باز خواهید گشت.
زایش مجدد سیمرغ از دل آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام
زایش مجدد سیمرغ از دل آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام

زایش مجدد سیمرغ از دل آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام

ابراهیم حاتمی کیا بدون شک شایسته لقب استادی است. فیلمسازی که مهارت بی نظیری در خلق صحنه های با عظمت و اثرگذار دارد.می باید به این مهارت دغدغه های فرهنگی و تاریخ را هم اضافه کنیم. حاتمی کیا از معدود افرادی است که توان ساختن فیلم های ارزشی بدون افتادن در دام شعار زدگی را دارد و اگر مجموع فیلمهای وی را بصورت کلی در نظر بگیریم شاهد خط سیری پیوسته در تمام آثار وی خواهیم بود.
پدر،برادر،شوهر، مرد ; یادداشتی بر فیلم کامیون
پدر،برادر،شوهر، مرد ; یادداشتی بر فیلم کامیون

پدر،برادر،شوهر، مرد ; یادداشتی بر فیلم کامیون

«کامیون» آخرین ساخته کامبوزیا پرتوی اگرچه فیلم ساده ای است اما فیلم بسیار مهمی است. این یادداشت کوتاه تلاشی است در اثبات همین ادعا. کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان باسابقه سینمای ایران از معدود افرادی است که در تمام سالهای فعالیتش ثباتی نسبی داشته و چندان درگیر جوهای زودگذر ومدهای سالانه سینمای ایران نشده است.
همه ساختمان های یک شهر ; یادداشتی بر فیلم چهارراه استانبول
همه ساختمان های یک شهر ; یادداشتی بر فیلم چهارراه استانبول

همه ساختمان های یک شهر ; یادداشتی بر فیلم چهارراه استانبول

این جمله را شاید بارها شنیده باشیم که تنها راه یادگیری فیلمسازی، فیلم ساختن است. مصطفی کیایی نمونه ای کامل از صحت و درستی این جمله است. اگر به مجموعه کارهای کیایی از فیلم «بعد از ظهر سگی» که کار اول وی بود تا «چهار راه استانبول»، به عنوان آخرین اثرش بیاندازیم، سیر تکامل و تغییر وی از یک کارگردان تازه کار به یک فیلمساز حرفه را شاهد خواهیم بود.
Powered by TayaCMS